home *** CD-ROM | disk | FTP | other *** search
/ Cream of the Crop 12 / Cream of the Crop 12 (Part II) / Cream of the Crop 12 (Part II).iso / BBS / SHADOW2.ZIP / 2.EDU < prev    next >
Encoding:
Text File  |  1989-03-16  |  12.6 KB  |  225 lines

  1. TITLE: ADULT CAREER COUNSELING: AN INTERACTIVE MODEL
  2.  
  3. AUTHOR: Sandra Kerka
  4.  
  5. SOURCE: ERIC Clearinghouse Adult, Career, and Vocational Education
  6.  
  7. YEAR: 1987
  8.  
  9. ABSTRACT: Describes an interactive adult career counseling model including (1)
  10. intake, (2) formal assessment, (3) exploration and information gathering, (4)
  11. decision making, (5) planning, and (6) transition. Suggests approaches for the
  12. needs of special groups: dislocated homemakers, the long-term unemployed,
  13. limited-English proficient, disabled adults, the incarcerated, the older
  14. workers.
  15.  
  16. KEYWORDS: Career Counseling, Adults, Adult Counseling, Models, Counselor
  17. Client Relationship, Career Development
  18.  
  19. TEXT: As the provision of career development services for adults becomes
  20. increasingly important, a systematic approach can be useful in identifying and
  21. using all available resources for adult career counseling. A comprehensive
  22. career counseling delivery system can help counselors deal with diverse client
  23. populations, adults' need for personal involvement in career planning, and
  24. the time constraints often present in working with adults. Advantages of
  25. systematic delivery include a developmental emphasis, effective use of
  26. resources, amenability to change, built-in ongoing evaluation, and focus on
  27. process and product (Walz and Benjamin, 1984).
  28.  
  29. ADULT CAREER COUNSELING DELIVERY SYSTEM
  30.  
  31. A comprehensive adult career counseling delivery system includes (1) needs
  32. assessment, (2) resource assessment, (3) goal setting, (4) planning, (5)
  33. establishment of specific objectives, (6) program development, (7)
  34. implementation, (8) evaluation, and (9) modification.
  35.  
  36. In assessing needs for an adult career counseling program, both the needs of
  37. the clients and of the service providers should be addressed. Client problems
  38. in career decision making -- getting started; gathering information;
  39. generating, evaluating, and selecting alternatives; and formulating plans --
  40. as well as the barriers to participation clients may face should be
  41. determined. Service providers should evaluate what programs they are currently
  42. offering and what services are being contemplated, which can reveal unmet
  43. counseling needs in the community. The assessment of resources can investigate
  44. current and potential funding sources, physical facilities and staff,
  45. availability of assessment instruments and career information, and community
  46. resources to which clients can be referred.
  47.  
  48. These needs and resource assessments can be used to establish goals for the
  49. adult career counseling program. Examples of general goals include assisting
  50. adults in making career decisions, assisting in training or education
  51. placements, and assisting employers with hiring decisions.
  52.  
  53. At the planning stage, the particular circumstances of adult clients require
  54. attention. Varying stages of adult development, accessibility of the physical
  55. location and hours of service, immediacy and concreteness of adult concerns,
  56. implications of family circumstances, and the need for supportive services
  57. should all be taken into account. Specific objectives that are sequenced and
  58. related to the functions of the career counseling program model should be
  59. formulated. Specific incremental objectives may be used to provide positive,
  60. reinforcing feedback to the client.
  61.  
  62. In program development and provision, the primary consideration is the
  63. relationship between the clients and the service providers. A partnership
  64. approach demonstrates awareness that adults should direct their own career
  65. planning, that the client has answers and the counselor's role is to help the
  66. client realize this, and that the client should come to "own" the career
  67. development process.
  68.  
  69. To evaluate the effectiveness of career interventions, Fretz (1981) recommends
  70. that three dimensions be considered: clients (demographic, psychological, and
  71. career-related attributes), treatments (content domain, interpersonal context,
  72. degree of structure), and outcomes (career knowledge, skills, and behavior;
  73. feelings; effective role functioning). Summative evaluation measures the
  74. degree of success in terms of achieving satisfying, gainful employment. Other
  75. evaluation considerations are indications that the client accepts personal
  76. responsibility for career planning, cost-effectiveness of various treatments,
  77. length of time for program completion, client satisfaction, dropout rate, and
  78. service to all segments of society.
  79.  
  80. AN INTERACTIVE MODEL FOR ADULT CAREER COUNSELING PROGRAMS
  81.  
  82. The model for an adult carer counseling program developed by Vetter and others
  83. (1986) involves a great deal of interaction among its six steps: (1) intake,
  84. (2) formal assessment, (3) exploration and information gathering, (4) decision
  85. making, (5) planning, and (6) transition (to education, training, or
  86. employment).
  87.  
  88. Intake. The intake interview is a means of obtaining information about the
  89. client and of establishing a foundation for the counseling relationship. For
  90. both purposes of intake -- determination of eligibility and orientation to
  91. the program -- documentation and recordkeeping should be objective, accurate,
  92. and thorough. Components of intake forms include name and address, marital and
  93. family status, work-related health factors, educational background, employment
  94. history, financial resources, motivation for involvement in counseling, and
  95. work values. In addition to determining eligibility, this information can be
  96. used to consider possible referrals to other agencies, to increase
  97. understanding of the purposes of the program, and to explore problems or
  98. barriers that affect success.
  99.  
  100. Formal assessment. Formal assessment provides an accurate and thorough
  101. information base with which to develop realistic career goals. It generally
  102. includes analyzing client strengths, weaknesses, skills, abilities, attitudes,
  103. interests, values, and personality. Flexibility in format allows counselors to
  104. deal with the needs of special populations. Test administrators must
  105. understand the strengths and limitations of the instrument in judging its
  106. appropriateness for program use. The possibility of test anxiety in many
  107. adults must be considered. The use of computerized career guidance systems is
  108. expanding. Heppner and Johnston (1985) provide 17 criteria for evaluating
  109. these systems. Vetter and others (1986) devote half of their publication to a
  110. description of 76 formal assessment instruments in terms of name, author,
  111. source, purpose, primary user population, materials, technical information,
  112. advantages/disadvantages, and sources of additional information.
  113.  
  114. Exploration and information gathering. Exploration activities are designed to
  115. identify and clarify work values, investigate occupational interests, acquire
  116. information about work skills, and facilitate exploration of specific
  117. occupations. Work values clarification helps people determine why they want to
  118. work and what characteristics a desirable occupation might have. Examples of
  119. values activities include using the LifeCareer Rainbow, which relates short-
  120. and long-range work goals to the goals of other life roles; specifying job
  121. preferences; and rating work values in terms of their relative importance to
  122. the individual.
  123.  
  124. Decision making. The decision-making phase of the model applies the
  125. information gathered in a structured way that can help clients avoid such
  126. common problems as too much or not enough information, too many or too few
  127. alternatives, and poor evaluation of risks and potential outcomes. The
  128. interaction between model steps is intensified when it becomes clear that
  129. additional exploration/information gathering or formal assessments are needed
  130. before decision making can progress.
  131.  
  132. Career decision making focuses on identifying, prioritizing, and selecting
  133. alternatives; it is a process that occurs continously throughout an adult's
  134. life. Examples of decision-making activities include (1) the Life Line
  135. Exercise, a means of examining an individual's history of decision making and
  136. determining the degree of personal control that has been used; (2) force field
  137. analysis, in which forces that work for and against one's goals are evaluated
  138. and rank ordered; and (3) analysis of the degree of difficulty and motivation
  139. for the risks one has taken.
  140.  
  141. Planning. The planning phase completes assessment, exploration, and decision
  142. making by translating information into action. Counselors should ensure that
  143. career plans are concrete, specific, and realistic. Exercises can help clarify
  144. goals and objectives, identify resources for attaining them, and determine
  145. barriers and strategies for overcoming them. In planning, the counselor and
  146. client assess skills needed and match them with the educational and training
  147. opportunities available. Flexibility is added by considering contingency or
  148. alternative plans to increase the possibility of success.
  149.  
  150. Transition. The outcome of the decision-making and planning phases of the
  151. model, depending on the individual client, may be entrance into a training
  152. program, an educational program, a job-seeking program, or directly into
  153. employment.
  154.  
  155. NEEDS OF SPECIFIC CLIENT GROUPS
  156.  
  157. This section describes some special group characteristics that require
  158. different counseling approaches to meet the career planning needs of these
  159. adults.
  160.  
  161. Dislocated workers may experience shock, denial, anger, and depression; they
  162. may also reach a stage of job search burnout. Most tend to have a negative,
  163. limited, and underestimated view of their skills. Special attention to formal
  164. and informal assessment instruments can help identify client assets to be
  165. communicated to prospective employers.
  166.  
  167. In addition to career counseling, displaced homemakers often need assistance
  168. with job training, search, and placement as well as support services such as
  169. child care.
  170.  
  171. The long-term unemployed include inner-city minorities, high school dropouts,
  172. single parents, and recent immigrants, among others. These economically
  173. disadvantaged persons are likely to require longer, more expensive training.
  174. Personality traits such as responsibility, self-esteem, and self-confidence
  175. influence their success or failure. Intelligent and discretionary use of
  176. testing as well as long-term observation of behavior patterns are needed in
  177. the career counseling process.
  178.  
  179. The limited-English proficient face many barriers to full employment despite
  180. the fact that they often have marketable job skills. A clear understanding of
  181. their degree of proficiency in English, training plans that include
  182. English-as-a-second-language instruction, and special counseling about
  183. culturally appropriate behavior are needed.
  184.  
  185. Counselors of adults with disabilities should help clients explore their
  186. employment expectations and discuss potential employer prejudice and
  187. supervisory discrimination. Many career guidance and assessment tools
  188. specifically relate to disabled populations, and the tangible benefits of
  189. computer applications in rehabilitation services are being recognized.
  190. The incarcerated present a unique challenge to career counselors, who must
  191. strive to develop in them fundamental values consistent with societal
  192. expectations and to assist them with realistic career development plans.
  193.  
  194. Although older workers tend to be self-directed and somewhat resistant to
  195. change, their experience provides a great resource for problem solving.
  196. Planning for career change should build on their unique experiences and
  197. abilities and should consider the effects of aging on their physical
  198. capabilities. Creativity in dealing with fear of testing may be required.
  199.  
  200. RESOURCES FOR ADULT CAREER COUNSELING
  201.  
  202. As mentioned, Vetter and others (1986) provide descriptions of 76 assessment
  203. instruments, indexed by title, instrument type, population, time of
  204. administration, reading level, and scoring procedures. In addition, the volume
  205. includes numerous illustrations of appropriate exercises for the different
  206. phases of the program model. The bibliography also provides resources for
  207. additional instruments, activities, and program development.
  208.  
  209. This digest is based on ADULT CAREER COUNSELING: RESOURCES FOR PROGRAM
  210. PLANNING AND DEVELOPMENT BY Louise Vetter, William L. Hull, Christine
  211. Putzstuck, and Gary J. Dean, published by Meridian Education Corporation in
  212. Bloomington, Illinois in l986.
  213.  
  214. FOR MORE INFORMATION
  215.  
  216. Fretz, Bruce R. "Evaluating the Effectiveness of Career Interventions."
  217. JOURNAL OF COUNSELING PSYCHOLOGY 28 (1981): 77-90.
  218.  
  219. Heppner, Mary J. and Joe A. Johnston. "Computerized Career Guidance
  220. Information Systems: Guidelines for Selection." JOURNAL OF COLLEGE STUDENT
  221. PERSONNEL 26 (l985): 156-63.
  222.  
  223. Walz, Garry R., and Libby Benjamin. "A Systems Approach to Career Guidance."
  224. VOCATIONAL GUIDANCE QUARTERLY 33 (1984): 26-34.
  225.